Menu
Zasady udzielania teleporad w Wojewódzkim Zespole Poradni Specjalistycznych
Zasady obowiązują w czasie pandemii, gdy poradnie wprowadzają możliwość udzielania, za zgodą pacjenta, świadczeń drogą telefoniczną.
Zasady udzielania teleporad
w Zespole Wojewódzkich Poradni Specjalistycznych
przy Szpitalu Wojewódzkim w Opolu sp.z o.o.
-
Do odbycia teleporady konieczne jest posiadanie przez Pacjenta telefonu komórkowego lub telefonu stacjonarnego.
-
Przy podejmowaniu decyzji, czy porada zostanie udzielona osobiście, czy też za pośrednictwem łączności telefonicznej – lekarz bierze pod uwagę między innymi stan zdrowia Pacjenta i czy jest on Pacjentem pierwszorazowym.
-
W celu umówienia teleporady należy skontaktować się drogą telefoniczną lub osobiście z rejestracją danej poradni w Zespole Wojewódzkich Poradni Specjalistycznych (zwany dalej usługodawcą). Numery telefoniczne do poszczególnych Poradni podane są na stronie www.szpital.opole.pl w zakładce: jednostki/telefony.
-
Podczas rejestracji Pacjent poproszony zostanie o podanie danych weryfikacyjnych, takich jak:
a) imię i nazwisko,
b) numer PESEL
c) data urodzenia
d) adres zamieszkania
e) seria i numer dowodu osobistego
f) czterocyfrowy kod e-skierowania ( w przypadku pacjentów pierwszorazowych)
-
Dodatkowo Pacjent – jeśli dane te nie znajdują się już w kartotece Pacjenta – zostanie podczas rejestracji poproszony o podanie numeru telefonu, który będzie wykorzystywany do kontaktu w związku z udzielaniem teleporady.
-
O tym, czy porada odbędzie się w postaci teleporady – rejestratorka informuje Pacjenta, podając jednocześnie:
a) termin teleporady (data, orientacyjna godzina)
b) informację o wymaganej dokumentacji, jaką Pacjent winien mieć przy sobie podczas teleporady (np. wyniki badań),
c) pozostałe informacje niezbędnie do prawidłowego przebiegu teleporady.
-
Pacjent może też otrzymać drogą sms-wą powiadomienia dotyczące planowanej teleporady. Warunkiem otrzymania sms-owych powiadomień jest:
a) posiadanie przez Pacjenta telefonu komórkowego, którego numer jest podany
w dokumentacji medycznej Pacjenta jako numer kontaktowy,b) wyrażenie przez Pacjenta pisemnej zgody na przysłanie na powyższy numer telefonu powiadomień sms-owych dotyczących przeprowadzenia teleporady.
-
W dniu teleporady Pacjent powinien być dostępny pod numerem telefonu znajdującym się w dokumentacji Pacjenta.
-
W przypadku, gdy Pacjent nie może wziąć udziału w teleporadzie – winien
z wyprzedzeniem poinformować o tym właściwą rejestrację najpóźniej w dniu teleporady w godzinach pracy rejestracji. -
Teleporada jest inicjowana przez lekarza poprzez wykonanie połączenia telefonicznego do Pacjenta.
-
W sytuacji gdy próba połączenia telefonicznego z Pacjentem nie powiedzie się, lekarz podejmuje jeszcze dwukrotnie – w odstępach nie krótszych niż 5 minut – próbę połączenia telefonicznego z Pacjentem.
-
W sytuacji, gdy trzy podjęte próby połączenia z Pacjentem nie powiodą się – teleporada jest anulowana.
-
Po zainicjowaniu teleporady – celem potwierdzenia tożsamości – Pacjent poproszony zostanie o podanie swoich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, daty urodzenia, numeru PESEL, adresu zamieszkania.
-
Podczas teleporady w imieniu pacjenta nie może występować osoba, która nie jest do tego pisemnie upoważniona przez pacjenta, o czym znajduje się informacja w dokumentacji medycznej.
-
Lekarz – w przypadku gdy podczas teleporady poweźmie wątpliwość co do tożsamości Pacjenta – jest uprawniony do wstrzymania świadczenia usług w ramach teleporady i do dokonania dodatkowej weryfikacji Pacjenta. Powyższe dotyczy sytuacji, gdy podczas teleporady pojawią się rozbieżności pomiędzy danymi i informacjami posiadanymi już przez Usługodawcę a danymi i informacjami przekazywanymi przez Pacjenta w trakcie teleporady. Dokonując dodatkowej weryfikacji lekarz ma prawo zadać pytania dotyczące danych zwartychw dokumentacji medycznej (np. o datę poprzedniej wizyty w poradni, hospitalizacji itp.).
-
Po dokonaniu dodatkowej weryfikacji:
a) jeśli przebiegła pozytywnie – teleporada jest kontynuowana
b) jeśli przebiegła negatywnie – teleporada nie może być dalej kontynuowana, o czym Pacjent jest informowany przez lekarza.
-
W ramach prowadzonej teleporady personel Usługodawcy przeprowadzający teleporadę:
a) przeprowadzi z Pacjentem wywiad,
b) przeprowadzi badanie polegające na zadawaniu Pacjentowi pytań dotyczących dolegliwości oraz – w przypadku takiej technicznej możliwości – poprosi o przesłanie zdjęć, filmów lub wykonanie demonstracji mających związek z dolegliwością.
c) udzieli zaleceń lekarskich, w tym w razie potrzeby wystawi e-receptę oraz udzieli zaleceń dotyczących dalszego postępowania
d) w razie potrzeby i możliwości wystawi elektroniczne zwolnienie lekarskie.
-
Przebieg teleporady opisywany jest przez lekarza w prowadzonej we właściwej Poradni dokumentacji medycznej Pacjenta.
-
Podczas umawiania teleporady jak również w trakcie jej trwania Pacjent zobowiązany jest do podawania danych i składania oświadczeń zgodnych z prawdą.
-
Osoba udzielająca teleporady zobowiązana jest do zachowania poufności powziętych informacji.